Organisaties richten zich de laatste tijd steeds meer op de algehele gezondheid van hun medewerkers. Dit is natuurlijk een mooie manier om te laten zien dat je een goede werkgever bent, maar het is vooral ook slim is om de gezondheid van je medewerkers als topprioriteit te zien. Want in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt kun je echt niemand missen en vitale medewerkers betekent een productieve organisatie.
De Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden laat met onderstaande top 3 zien dat psychische overbelasting (burn-out en stress) veruit de grootste oorzaak in 2017 was van verzuim langer dan vier dagen:
Uitglijden, struikelen of vallen: 12.000 keer
Fysieke overbelasting: 15.000 keer
Psychische overbelasting: 24.000 keer
Meest recente cijfers
Uit de meest recente cijfers van CBS en TNO blijkt dat maar liefst 1,4 miljoen mensen last hebben van burn-out klachten. Het gemiddeld aantal werkstress-gerelateerde verzuimdagen liep in 2019 op naar 30 dagen. Dat was in 2015 nog 24 dagen. In sommige sectoren heeft 1 op de 6 medewerkers inmiddels last heeft van burn-out klachten.
Volgens TNO kost een verzuimdag al snel € 250,– per dag. Dus een burn out die 8 maanden duurt, kost dan 60.000 euro, exclusief de kosten voor vervanging. In totaal bedraagt kost dit het Nederlandse bedrijfsleven 1,8 miljard euro op jaarbasis.
We nemen je daarom mee in de burn-out symptomen die al in een vroeg stadium zichtbaar zijn, maar hierdoor ook makkelijk over het hoofd gezien worden. Herken juist deze signalen en pak hiermee preventief een burn-out aan.
1. Veel fouten
Op het moment dat je medewerker veel fouten maakt, is het tijd om actie te ondernemen. Ook om de fouten aan te pakken, maar het is nog veel belangrijker dat je erachter komt waarom deze fouten worden gemaakt:
Is het werk te veel?
Of te hoog gegrepen?
Of verveelt iemand zich juist?
Is er een verandering in de functie gekomen?
Heeft deze persoon geen overzicht in de planning?
Gebeurde dit altijd al en komen de fouten nu pas aan het licht?
Of is er iets anders aan de hand waardoor er meer fouten gemaakt worden?
Ga het gesprek aan. Richt je niet direct (of zelfs alleen) op de fouten, maar vooral op de oorzaken en achterliggende redenen. Toon begrip, denk in oplossingen en stel samen een actieplan op waarin monitoren en begeleiding belangrijke aspecten zijn.
2. Iemand is vaker ziek
Frequent kort verzuim is een grote voorspeller van langdurig verzuim. Vaak gaat het om legitieme redenen en is iemand vatbaarder voor een griepje, maar het kan ook dat je met een voorloper te maken hebt van langdurig verzuim. Voer het gesprek met elkaar hierover en maak de oorzaken bespreekbaar. Want vaak blijkt er een andere reden dan een medische voor het frequente kort verzuim. Denk bijvoorbeeld aan een gebrek aan motivatie, verslaving, op het tandvlees lopen, verveling, mantelzorgtaken, problemen thuis of een conflict op de werkvloer.
3. Veel thuiswerken
De mogelijkheid om thuis te werken biedt voor medewerkers vaak een uitkomst. Ze hoeven niet voor elk moment dat ze thuis nodig zijn vrij te nemen en het geeft hen meer ruimte om werk en privé met elkaar te combineren. Maar wat nu als iemand ineens wel heel vaak thuis werkt? Zo vaak dat de rest van het team hier ook vragen over gaat stellen? Behalve om de praktische redenen (de loodgieter komt langs) en omdat het af en toe gewoon fijn is (even een dagje ongestoord werken), is veel thuiswerken ook een signaal dat kan leiden naar een burn-out. De medewerker:
voelt zich niet fijn in het team
kan zich steeds moeilijker concentreren
wil niet op de vingers gekeken worden binnen het werk
heeft geen energie om ook nog met collega’s te praten.
Allemaal redenen die thuiswerken heerlijk maakt, terwijl het achterliggende gevoel eigenlijk is: laat me met rust, ik moet hard werken en dit nu afkrijgen.
4. Onthechting van de omgeving
Een medewerker die zich steeds meer gaat afsluiten, is er eentje om in de gaten te houden. Deze afsluiting kan op verschillende manieren: iemand meldt zich vaker ziek, werkt veel over of thuis, zit altijd met een koptelefoon achter het bureau, zit vaak in een stilteruimte, ‘heeft geen tijd voor teamvergaderingen, is lastig bereikbaar… Allemaal signalen die laten zien dat er iets aan de hand is. Het kan zijn dat iemand ‘gewoon even druk is’, maar als dit vaker voorkomt en langer aanhoudt, dan is er vaak meer aan de hand.
5. Overzicht kwijt
Er is geen overzicht meer in het werk, wat er nog moet gebeuren, welke deadlines er zijn en alles is te veel. Het kan de beste overkomen en soms moet er gewoon even iemand meekijken om het overzicht terug te krijgen. Maar gebeurt dit vaker, dan zit er waarschijnlijk meer achter. Of iemand zit niet op de juiste plek binnen deze functie, dat kan ook. Wat de reden ook is, voer hier het gesprek over, want overzicht en plannen is vaak een belangrijk onderdeel om je functie goed uit te voeren en om je werk leuk te houden.
6. Sarcasme en snauwen
Collega’s zie je vaker dan je geliefde, het is daarom ook niet gek dat je een keer geïrriteerd reageert op die collega, op dat moment of gewoon op alles. Maar wanneer het gaat opvallen dat iemand vaker dan anders sarcastisch is of chagrijnig reageert, dan kun je je afvragen waar dit vandaan komt. Ook hier is het belangrijk om dit in de gaten te houden en het gesprek over te voeren. Wat is er aan de hand en kan ik je ergens mee helpen? Soms is iemand bewust maken van zijn of haar eigen gedrag al voldoende om een ommekeer te laten plaatsvinden.
7. “Ik ben zo toe aan weekend”
We kennen het allemaal wel; die weken waar geen einde aan lijkt te komen. Soms begint dit “ik ben aan weekend toe” al op maandagmiddag, soms op woensdag en soms sta je ervan te kijken dat het alweer vrijdag is. Het moge duidelijk zijn dat het niet normaal is als je iemand continu hoort praten over toe zijn aan weekend of vakantie.
Conclusie: pak vroegtijdige burn-out signalen aan
Een burn-out wordt vaak niet veroorzaakt door te hard werken of het druk hebben. Hier liggen vaak andere redenen en oorzaken aan de grondslag. Leer je medewerkers en hun manier van werken kennen en pak de burn-out symptomen preventief aan. Bij veel oorzaken is het gesprek aangaan de eerste stap, waarbij het belangrijk is om je te richten op de achterliggende redenen en de oplossing. Zorg dat je medewerker zich gezien en begrepen voelt en kom je er zelf niet uit, vraag dan advies aan je arbodienst en / of je bedrijfsarts.
Bron: HR-navigator
Comments